تبلیغات
بدون شرح - دوربین های عكاسی و فیلمبرداری
سه شنبه 7 تیر 1390

دوربین های عكاسی و فیلمبرداری

• نوشته شده توسط: سالار عباسی

قسمت های مختلف دوربین :

ž             

ž            بزرگ یا کوچک ،ارزان یا گران، ساده یا پیشرفته ، در همه حالات یک دوربین از این قسمتها تشکیل شده است:

ž            چشمی، شاتر، دیافراگم، لنز، نورسنج و در مورد خیلی از دوربینها فلاش .

ž            برنامه های آماده ای که در دوربین هستند تا تصمیم بگیرند که قسمتهای مختلف دوربین چگونه با یکدیگر به طور اتوماتیک کار کنند، یک امری عادی در دوربینهای امروزی هستند. توانایی انجام تغییرات دستی در دوربینها، امروزه تبدیل به نکته ای مهم و مثبت شده که قیمت بیشتری را به قیمت اصلی دوربین اضافه می کند.

 

چشمی یا منظره یاب :

 

ž            خیلی از دوربینهای کمپکت دیجیتال و آنالوگ دارای پنجره کوچکی هستند که فرد عکاس

ž             می تواند با دیدن از میان آن کادر و اجزا درون آن ، عکس خود را مشخص نماید.

این پنجره کوچک که به چشمی یا منظره یاب دوربین معروف است معمولا" در کنار لنز قرار دارد. چیزی که به عنوان تصویر از درون چشمی دوربین مشاهده می کنید ، تصویری تقریبی از نظر کادر یا عکس نهایی است. اختلاف در تصویر چشمی و تصویر نهایی به خطای پارالکس معروف است.

زمانیکه مسئله کادر دقیق سوژه مهم باشد، مثل عکاسی کلوزآپ، صفحه
LCD دوربین دیجیتال کمک بزرگی در این مسئله است ، چرا که گیرنده نوری دقیقا" آن چیزی را که می بینید، عکس خواهد گرفت.
شما می توانید منطقه فوکوس را با نشانه گرفتن دوربین به طرف سوژه طوری انجام دهید که مستطیل منطقه فوکوس در نقطه ای از عکس واقع شود که می خواهید فوکوس را روی آن انجام دهید. تکمه شاتر را مقدار کمی به پایین فشار دهید ، دوربین در این حالت فاصله تا سوژه را اندازه می گیرد و لنز را فوکوس می کند. در حالتیکه تکمه شاتر کماکان تا نیمه به پایین فشار داده شده است، کادرعکس خود را هم انتخاب می کنید.

صفحه lcd:

ž            فقط در دوربینهای عکاسی دیجیتال وجود دارد. این نوع چشمی با همکاری لنز دوربین، کادری که در عکس ظاهر خواهد شد را نشان می دهد. با استفاده از صفحه LCD می توان نه تنها متدی را که در بالا در مورد آن شرح دادیم (یعنی فوکوس کردن) را انجام دهید ، بلکه می توانید ببینید که عکس چگونه خواهد افتاد و مثلا" عکس چقدر روشن و یا تیره ظاهر خواهد شد. روی صفحه LCD معمولا" اطلاعات مربوط به تنظیماتی که در هنگام گرفته شدن عکس استفاده خواهند شد، مثل شاتر و اندازه دیافراگم هم نمایش داده می شوند.

در یک دوربین تک لنزی انعکاسی تصویری که درون چشمی آن مشاهده می شود، از درون لنز و یک سری آینه عبور می کند تا به پنجره چشمی در پشت دوربین می رسد. از این رو چشمی این گونه دوربینها ، کادر عکس را دقیقا" نشان داده و بعضی مواقع هم اطلاعات دیگر ، مثل سرعت شاتر و دیافراگم را در آن می توان مشاهده کرد.

شاتر :

 

ž            اندازه سرعت بر حسب ثانیه یا کسری از ثانیه بیان می شود. این اندازه معمولا" همراه با درجه باز بودن دیافراگم بیان می شود تا مقدار مشخص نوری که گیرنده نوری باید دریافت کند را مشخص کند. اما از این اندازه برای تاثیر حرکت در عکس هم استفاده می شود.

برای سرعتهای شاتر طولانی تر از ثانیه و جهت احتراز از لرزش دست، باید از سه پایه و یا سایر وسایل ثابت نگهداشتن دوربین استفاده کنید. حتی اگر همه کارها به طور اتوماتیک در دوربین شما انجام می شود، باز هم بهتر است که قبل از گرفتن عکس کنترلی در مورد سرعت شاتر بکنید تا بدانید که عکس شما با چه سرعتی گرفته می شود.

 

دیافراگم :

ž            دریچه دیافراگم  که مقابل لنز دوربین قرار دارد ،مقدار نوری  که به  سنسور یا نگاتیو دوربین برخورد می کند را کنترل می کند.

ž            دریچه دایره ای شکل دیافراگم از پره های لبه به لبه ای تشکیل شده  که همانند مردمک چشم با گشاد و تنگ شدن میزان نوردهی به داخل دوربین را تعیین کرده و علاوه بر این  بر عمق میدان تاثیرگذار است.

 

فلاش :

 

ž            حتی دوربینهای کوچک و ساده هم، امروزه مجهز به فلاش هستند. میدان روشن کردن فلاشهای ثابت روی دوربینها محدود است ( بین 0.5 تا 3 متر ، جهت اطلاع دقیق به دفترچه دوربین خود مراجعه کنید) اما این فلاش برای فاصله های کم و کوتاه در یک محیط سربسته کفایت می کند.


کاهش خطر قرمزی چشم: فلاش ها معمولا" روی یک دوربین کوچک در کنار لنز قرار گرفته اند. اگر کسی که عکس او گرفته می شود، مستقیما" به دوربین نگاه کند، نور فلاش منعکس شده از برخورد به سرخرگهای شبکیه چشم باعث قرمز شدن چشم فرد در عکس خواهد شد که پدیده چشم قرمز مشهور است. برای مقابله با بروز این پدیده ، فلاش می تواند قبل از گرفتن عکس، نوری از خود بیرون بدهد ، در این هنگام به دلیل نور بیشتر، مردمک چشم خود را جمع می کند و سپس فلاش زده می شود. از این رو یک فاصله و وقفه ای بین هنگامیکه شاتر فشارداده می شود و زمانیکه عکس گرفته می شود، بوجود می آید. در این فاصله ، ممکن است مدل عکاسی شما خسته شود و قیافه دیگری به خود بگیرد که در عکس ظاهر شود.

از آنجایی که اکثر نرم افزار های تصحیح عکس دارای ابزارهایی برای تصحیح قرمزی چشم هستند، پس فلاشهای تاخیری شاید دارای امتیاز منفی بیشتری باشند و مشکلات بیشتری تولید کنند.

 

لنز دوربین :

 

 

ž            معمولاً شرکت‌های سازنده دوربین از لنزهای ساخت خودشان استفاده می‌کنند. هرچند بعضی از آن‌ها هم از لنزهای ساخت شرکت‌های اپتیکی بسیار معروف سود می‌برند. از آنجایی که در دوربین‌های دیجیتال، لنز تنها عامل اصلی نیست و سایر بخش‌ها نیز تأثیرات بسیار عمیقی برروی کیفیت نهایی عکس دارند، نباید به مارک لنز به تنهایی توجه کرد. چه بسیار دوربین‌هایی که دارای لنزهای بسیار معروفی هستند. ولی کیفیت عکس متوسطی دارند.

مهم‌ترین خصوصیت یک لنز، عدد
F یا فاصله کانونی آن است. عدد F میزان گشادی دیافراگم را نشان می‌دهد. به‌طوری که هر چه این مقدار کوچک‌تر باشد، لنز سریع‌تر و قدرت روشنایی بیشتری خواهد داشت. اگر بخواهیم ساده‌ تعریف بکنیم، باید بگوییم فاصله کانونی در واقع فاصله میان محل تشکیل تصویر تا عدسی می‌باشد. هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، تصویر حاصله بزرگ‌تر و لنز در حالت تله‌تر است و هر چه فاصله کانونی کوچک‌تر باشد، منظره مورد عکسبرداری وسیع‌تر و لنز وایدتر است.

در دوربین‌ها فاصله کانونی لنز با دو مقدار و برحسب میلی‌متر بیان‌می‌شود که عدد اول وایدترین حالت لنز و عدد دوم تله‌ترین حالت لنز را بیان می‌کند و از تقسیم دومی بر اولی، مقدار زوم نوری به دست می‌آید. مثلاً یک لنز با فاصله کانونی 96-24 میلی‌متر دارای زوم نوری چهار برابر می‌باشد. یعنی تصاویر حاصله در تله‌ترین حالت تا چهار برابر نسبت به وقتی که دوربین در وایدترین حالت است، بزرگ‌تر است. دقت کنید که زوم واقعی یک دوربین مقدار زوم نوری یا زوم اپتیکال آن است و زوم دیجیتال در واقع یک حیله نرم‌افزاری بیش نیست. در زوم دیجیتال، تصاویر را به صورت نرم‌افزاری تا چند برابر بزرگ می‌کنند؛ کاری که خودتان هم می‌توانید در خارج از دوربین و با نرم‌افزارهای گرافیکی، به‌سادگی انجام دهید.

در بسیاری از دوربین‌ها، زوم‌کردن لنز از طریق دکمه‌هایی که بر‌روی دوربین است، صورت می‌گیرد. ولی در صورت وجود حلقه‌ زوم ‌(
Zoom Ring) بر روی لنز، همانند دوربین‌های پیشرفته انجام این کار بسیار ساده‌تر صورت خواهد گرفت. یکی دیگر از امکاناتی هم که بعضی از دوربین‌ها دارند، وجود مبدل‌هایی برای لنز است که با قراردادن آن‌ها بر روی لنز دوربین، امکان اضافه‌کردن لنزهای دیگری را نیز به این دوربین‌ها دارید که باعث افزایش حالت واید و یا تله‌ لنز دوربین شما خواهند شد. این وسایل جانبی تنها از سوی تولیدکننده دوربین ساخته می‌شود و البته قیمت بالایی نیز دارد.

 

لرزه‌گیر ‌            Anti Shake
یا ثابت‌کننده تصویر
Image Stabilizer

 

ž            همان‌طوری که قبلاً هم اشاره‌کردیم، اگر شما دارای دوربینی با زوم نوری بالا هستید و ازدرجات بالا‌ی زوم برای عکسبرداری استفاده می‌کنید و در عین حال سرعت شاتر دوربین را بر روی مقادیری همانند 20:1 ثانیه و یا کمتر تنظیم کرده‌اید، اگر دوربین را برای عکسبرداری با دست گرفته باشید، مشاهده نموده‌اید که عکس‌ها تاحدی تار شده‌اند. این امر به خاطر لرزش‌های ناخودآگاه دست بوده و تنها راه چاره آن، قراردادن دوربین بر روی سه پایه و یا مکانی ثابت است. دوربین‌هایی که دارای سیستم ثابت‌کننده تصویر هستند، با روش‌هایی این تکان‌های ناخودآگاه را خنثی‌می‌کنند و باعث بهبود کیفیت عکس‌می‌شوند. بودن این سیستم در دوربین، به‌ویژه در دوربین‌های با زوم نوری بالا، بسیار مفید خواهد بود.

 

باتری‌ Battery

 

 

ž            باتری دوربین جزء بخش‌های حیاتی یک دوربین است. هیچ چیز بدتر از آن نیست که ناگهان در حین عکسبرداری از یک سوژه مهم، پیغام تمام‌شدن باتری را ببینید. اگر دوربین شما از باتری‌های سایز AA استفاده می‌کند، احتمالاً مجبورید باتری‌های قابل شارژ و شارژر مربوطه را خودتان به‌طور جداگانه تهیه کنید. اگر از باتری لیتیومی هم استفاده می‌کنید که با شارژر همراه دوربین عرضه می‌شود، باز هم یک باتری اضافه‌بگیرید. آداپتور AC نیز از جمله وسایل جانبی‌ای است که می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. هر چند اکثراً باید آن را به صورت جداگانه تهیه کنید.

 

 

کارت حافظه‌ Memory Card

 

 

ž            این‌که دوربین شما از چه نوع کارتی پشتیبانی می‌کند، چندان مهم نیست. ولی اگر از کارت‌های معمولی‌تر همانندSD و یا CF پشتیبانی نماید، بسیار بهتر خواهد بود. بعضی از دوربین‌ها با داشتن دو اسلات بر روی دوربین، از دو نوع فرمت کارت پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند مفید باشد. به ‌هر صورت، شما مجبورید برای دوربین خود یک کارت هم بگیرید. چون اکثر کارت‌هایی که همراه دوربین عرضه‌می‌شود، معمولاً از 32 مگابایت فراتر نمی‌رود که برای نیازهای امروزه بسیار کوچک است.

همیشه سعی کنید کارت‌هایی با سرعت بالا تهیه کنید. به‌ویژه اگر عکس‌ها را با فرمت‌های دیگری غیر از
JPG ذخیره می‌کنید. زیرا عکس‌های با فرمت RAW و TIFF، دارای حجم بالایی هستند و هر چه کارت حافظه سریع‌تر باشد، مدت زمان کمتری برای کپی عکس بر روی کارت طول می‌کشد و دوربین سریع‌تر آماده عکاسی مجدد می‌شود. در هنگام عکسبرداری متوالی هم کارت‌های سریع‌تر عملکرد بهتری خواهند داشت.

ž            کارت حافظه در دوربین های دیجیتال معادل فیلم در دوربین های آنالوگ می باشند.می توان حافظه این کارت ها را پاک کرد و تصاویر جدیدی را در آن ذخیره نمود و همچنین قابل تعویض و جایگزاری می باشند .




نظرات() 



http://tellingcity462.jimdo.com/
سه شنبه 2 خرداد 1396 07:22 قبل از ظهر
My developer is trying to persuade me to
move to .net from PHP. I have always disliked the idea
because of the costs. But he's tryiong none the less.
I've been using Movable-type on various websites for about a year and
am nervous about switching to another platform. I have heard very good things about blogengine.net.
Is there a way I can transfer all my wordpress content into it?

Any help would be greatly appreciated!
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 10:40 قبل از ظهر
It is not my first time to visit this web site, i am browsing this site dailly and obtain good data
from here daily.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر