تبلیغات
بدون شرح - مفهوم انتظار حضرت مهدی(عج) در اندیشه امام خمینی(ره)
سه شنبه 27 اردیبهشت 1390

مفهوم انتظار حضرت مهدی(عج) در اندیشه امام خمینی(ره)

• نوشته شده توسط: سالار عباسی

مفهوم انتظار حضرت مهدی(عج) در اندیشه امام خمینی(ره)

یکی از مهمترین مسائل مهدویت که در اندیشه امام خمینی به صورت زنده و کارآمد تجلی کرده مسئله انتظار ظهور حضرت مهدی(ع) است. این مسئله که با تفسیرها و برداشت‌های گوناگون در میان منتظران حضرت مهدی(ع) مطرح است، در اندیشه امام خمینی با تفسیر کاملاً متفاوت ارائه شده است و به دلیل اهمیت آن مورد توجه خاص ایشان بوده است لذا با تفصیل بیشتر و در موارد متعدد درباره آن سخن گفته و با نقد بسیاری از برداشت‌هایی که نوعاً ناکارآمد و کم‌اثر و یا بعضاً نادرست است، دیدگاه حیات‌بخشی در این‌باره مطرح نموده است که به چند نمونه از سخنان ایشان اشاره می‌شود:

مفهوم انتظار حضرت مهدی(عج) در اندیشه امام خمینی(ره)

یکی از مهمترین مسائل مهدویت که در اندیشه امام خمینی به صورت زنده و کارآمد تجلی کرده مسئله انتظار ظهور حضرت مهدی(ع) است. این مسئله که با تفسیرها و برداشت‌های گوناگون در میان منتظران حضرت مهدی(ع) مطرح است، در اندیشه امام خمینی با تفسیر کاملاً متفاوت ارائه شده است و به دلیل اهمیت آن مورد توجه خاص ایشان بوده است لذا با تفصیل بیشتر و در موارد متعدد درباره آن سخن گفته و با نقد بسیاری از برداشت‌هایی که نوعاً ناکارآمد و کم‌اثر و یا بعضاً نادرست است، دیدگاه حیات‌بخشی در این‌باره مطرح نموده است که به چند نمونه از سخنان ایشان اشاره می‌شود: «بعضی‌ها انتظار فرج را به این می‌دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (سلام‌الله علیه) را از خدا بخواهند، ... و یک دسته دیگر انتظار فرج را می‌گفتند این است که ما کار نداشته باشیم به این که در جهان چه می‌گذرد، بر ملت‌ها چه می‌گذرد، ما تکلیف‌های خودمان را عمل می‌کنیم، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند انشاءالله درست می‌کنند، دیگر ما تکلیفی نداریم، تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند و کاری به کار آنچه در دنیا می‌گذرد نداشته باشیم

در جای دیگر با رد این‌گونه برداشت‌ها می‌گوید: «این منطق اشخاصی است که می‌خواهند از زیر بار در بروند، اسلام اینها را نمی‌پذیرد، اسلام این را به هیچ چیز نمی‌شمرد، اینها می‌خواهند از زیر بار در بروند، یک چیز درست می‌کنند دو تا روایت از این طرف و آن طرف می‌گردند پیدا می‌کنند... این خلاف قرآن است... اگر صد تا همچو روایت‌هایی بیاید ضربه به جدار می‌شود.»  

 آرمان توحید تمام انبیاء به دست حضرت مهدی (عج) تحقق خواهد یافت

- موضوع «انتظار» مورد توجه ویژه امام خمینی بود و ایشان تلاش کرد تا با نقد برداشت‌های ناصحیح از این موضوع، مفهوم درست آن را که پاسخگوی انسان معاصر باشد، ارائه دهد

بدین‌ترتیب حضرت امام خمینی با هرگونه برداشت که موجب تخدیر مردم از انتظار ظهور شود به شدّت مبارزه کرد و با نقد و نکوهش کسانی که اندیشه‌ها و برداشت‌های ناصواب از انتظار حضرت مهدی(عج) ارائه می‌دهند و از خود سلب مسئولیت می‌کنند و همه مسئولیت‌ها را متوجه امام زمان و محول به آن حضرت می‌نمایند، می‌گوید: «یک عدة دیگری بودند که می‌گفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است، آنها مغرور بودند، آنهایی که بازیگر نبودند، مغرور بودند به بعضی روایاتی که وارد شده است بر این امر که هر عَلَمی بلند شود قبل از ظهور حضرت، آن عَلَم عَلَم باطل است، آنها خیال کرده بودند که نه هر حکومتی باشد. در صورتی که آن روایات [اشاره دارد] که هرکس عَلَم مهدی به عنوان مهدویت بلند کند، حالا ما فرض می‌کنیم که یک همچو روایاتی باشد آیا معنایش اینست که از ما دیگر تکلیف ساقط است؟ این خلاف ضرورت اسلام، خلاف قرآن است ... شاید الآن هم بسیاری باور کنند که نه حکومت نباید باشد و زمان حضرت صاحب بیاید، و هر حکومتی در غیر زمان حضرت باطل است، این یعنی هرج و مرج، ما، درستش می‌کنیم تا حضرت بیاید

در مجموع از سخنان حضرت امام بدست می‌آید که انتظار مورد توجه ویژه ایشان بوده و تلاش کرده با نقد برداشت‌های ناصحیح از مسئلة انتظار، مفهوم درست و تفسیر زنده و کارآمد که بتواند پاسخ‌گوی انسان معاصر باشد ارائه دهد. امام ضمن بیانی مبسوط می‌گوید: «در بعضی روایات هست که یکی از چیزهای مستحب این است که مؤمنین در حال انتظار اسلحه هم داشته باشند، اسلحه مهیا، نه این که اسلحه را بگذارند کنار و بنشینند منتظر، اسلحه داشته باشند برای این که با ظلم مقابله کنند با جور مقابله کنند، تکلیف است، نهی از منکر است بر همه ما تکلیف است. باید مقابله کنیم با این دستگاههای ظالم خصوصاً دستگاههایی که با اساس مخالفند.» بازن چی می‌فرماید: «ما باید فراهم کنیم کار را فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت

بی‌تردید این تفسیر از انتظار ظهور حضرت مهدی(عج) که در اندیشه و کلمات امام خمینی مطرح شده آن‌گونه که خود اشاره کرده است با روح و حقیقت اسلام سازگارتر است، زیرا انتظار ظهور به عنوان یک آموزة دینی و مذهبی باید بگونه‌ای طرح و تفسیر شود که روحیّه تحرک، پویایی در جهت تکامل معنوی، احیای معارف و دستورات آسمانی و نشر حقایق دینی و زمینة عمل به آموزه‌های مذهبی را در میان افراد جامعه بیشتر ایجاد کند و مردم را به سوی زندگی همراه با معنویت سوق دهد و حیات دینی و معنوی را در کالبد فرد و جامعه تزریق نماید، چون اسلام دین زندگی و حیات در ابعاد مختلف آن است لذا فرمود: «یا ایها الذین امنوا استجیبوا لله و لرسوله اذا دعاکم لما یحیکم» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چون خدا و پیامبر، شما را به چیزی فراخواندند که به شما حیات می‌بخشد، آنان را اجابت کنید و مسئله انتظار نیز در قاموس اسلام بخصوص مذهب شیعه جزء زنده‌ترین آموزه‌های الهی است که در انسان امید به آیندة برتر و حیات متعالی‌تری را نوید می‌دهد و این حقیقت را از تفسیر امام خمینی از جریان انتظار بخوبی می‌توان دریافت کرد. پس به جرأت می‌توان گفت در اندیشه امام خمینی موضوع مهدویت همانند بسیاری از حقایق دیگر اسلام، زنده، حیات‌بخش و نویددهنده مطرح شده است. روحش شاد، اندیشه‌اش پاینده و انقلابش پایدار باد. (1)

شرایط انتظار و منتظر واقعی

حجت الاسلام محمد علی ایازی : فرهنگ انتظار در قرآن به عنوان فرهنگ امیدواری و خوش‌بینی نسبت به آینده توصیف شده است.

 فرهنگ انتظار در قرآن به عنوان فرهنگ امیدواری و خوش‌بینی نسبت به آینده توصیف شده است. اگر امروز در جامعه ظلم و ستمی وجود دارد و جامعه دچار مشکلاتی است، این طور نیست که وضعیت به همین نحو بماند ، انسان  نباید مأیوس باشد بداند که در آینده جامعه دچار تغییرات و تحولاتی خواهد شد و کسانی هستند که رسالت نجات انسانها را بر عهده دارند.

از نظر فرهنگ قرآنی، فرهنگ انتظار فرهنگ ایستایی و توقف نیست که انسان تصور کند همیشه زمان و زندگی به یک شکل است، انسان قرآنی می داند که در آینده شاهد تحولات و تغییراتی است.

با توجه به اینکه فرهنگ انتظار یکی از سنتهای تاریخی در فرهنگ قرآن کریم است که اصولا در تعارض بین حق و باطل، ستمگر و مورد ستم مطرح می شود تا یأس به وجود نیاید ، در تاریخ 1000 ساله پس از غیبت صغری سوء استفاده در رابطه با مسئله انتظار از سوی افرادی شیاد و سودجو شکل  گرفته و هر دوره که فشارها و مشکلات بیشتر بوده کسانی می خواهند مسئله ای را مطرح و حتی ادعایی دراین رابطه داشته باشند؛ برای مثال جریان بابیت، بهایت و حتی در دوره معاصر نیز می توان بیش از 20 مورد کسانی ادعای نمایندگی، جانشینی و یا ادعای ظهور می کردند و ادعای رؤیت کرده اند را برشمرد.

این ادعاها و سودجویی ها ناشی از نگاهی منفی است که برخی نسبت به مسئله انتظار داشته و آن را وسیله ای برای سوء استفاده و قدرت نمایی می دانستند وبه طور طبیعی این جریانات عوام و افراد ناآگاه را به دنبال خود نیز کشانده اند که این امر این همان معنای غلط از انتظار است.معنای مثبت و درستی از انتظار وجود دارد که برپایه عقلانیت و منطق است  از این رو چنین افراد منتظری، با حرکتهای عوام فریبانه و شیادانی که می خواهند از تقدس انتظار استفاده کنند مبارزه خواهند کرد.

این افراد تلاش می کردند خود را نوعی مقدس و وابسته به جریان مهدویت نشان دهند، اما در مفهوم دینی ما انتظار مفهومی پویا و فعال است. برای مثال وقتی در خانه در انتظار ورود فردی هستید فعالانه تلاش می کنید وسائل پذیرایی را فراهم کرده و فضایی را برای فردی که در انتظار آن هستید فراهم می کنید.

بستر سازی برای ورود مورد انتظار از ضروریات گسترش فرهنگ مهدویت است و این امر دربرگیرنده مبارزه با ظلم، استبداد، کینه جویی، فحاشی و تمام تجلیات زشتی و بدی است که در فرهنگ دینی مورد نکوهش قرار گرفته است. از این رو انتظار حرکتی مفید و امیدواری است (2)


نظرات() 



How do you treat a sore Achilles tendon?
سه شنبه 17 مرداد 1396 04:06 قبل از ظهر
Fantastic goods from you, man. I have understand your stuff
previous to and you are just extremely fantastic.
I actually like what you've acquired here, certainly like what you're stating
and the way in which you say it. You make it enjoyable and
you still care for to keep it smart. I can not wait to read far more from you.
This is actually a terrific site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر