تبلیغات
بدون شرح - چای سبز بنوشید
سه شنبه 31 خرداد 1390

چای سبز بنوشید

• نوشته شده توسط: سالار عباسی

چای سبز لاغرتان می کند ؟

 

چای سبز به افزایش متابولسیم بدن كمك می‌كند اما این افزایش به‌قدری كم است كه نمی‌توانید برای كاهش وزن روی آن حساب كنید


 چای سبز یكی از نوشیدنی‌هایی است كه این روزها طرفداران زیادی دارد. گروهی آن را به دلیل خواصش می‌خورند و تعدادی هم با این انگیزه كه نوشیدن چای سبز آنها را از شر چربی‌های اضافه‌شان خلاص می‌كند، آن را انتخاب می‌كنند. حالا سوال اینجاست كه آیا واقعا نوشیدن چای سبز، نقشی در سوزاندن چربی‌ها و مقدار كالری مصرفی روزانه ما دارد؟ اصلا می‌توان این نوشیدنی را جایگزین چای كرد؟ یا این‌كه با گرم شدن هوا پابه پای آب روی مصرف آن حساب كرد؟ دكتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران، در این مطلب به همه این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.


   مزایای چای سبز
تفاوت اصلی چای سبز با چای سیاه یا همان چای معمولی كه اغلب مورد استفاده قرار می‌‌گیرد تنها در نحوه فرآوری آن‌هاست. در مورد چای سیاه فرایند تخمیر یا ماندن برگ چای، مدت زمان بیشتری طول می‌كشد‌ در نتیجه چای به رنگ تیره در می‌آید؛ اما در چای سبز، تخمیر كامل انجام نمی‌گیرد ‌به همین دلیل رنگ آن تا اندازه‌ای تغییر می‌كند. اما جدا از رنگ، ویژگی‌های برگ چای نیز تحت‌تاثیر این تخمیر دچار تغییراتی می‌شود. مسلما وقتی تخمیر در مدت زمان كمتری انجام گیرد، مواد مغذی موجود در برگ چای كه مهم‌ترین آن‌ها از نظر سلامت تغذیه‌ای، فلاونوئیدها یا تركیبات آنتی‌اكسیدانی گیاهی هستند، بیشتر حفظ می‌شوند. از همین روست كه در برگ چای سبز تركیبات آنتی‌اكسیدانی و فلاونوئیدها به مقدار قابل توجهی بیشتر از چای سیاه هستند. فلاونوئیدها در حقیقت اصلی‌ترین آنتی‌اكسیدان‌های موجود در برگ چای هستند كه رادیكا‌ل‌های آزاد را در بدن خنثی می‌كنند و به سالم نگه‌داشتن سلول‌ها و بافت‌های بدن كمك می‌كنند. از این نظر می‌توان گفت مزایای مصرف چای سبز به دلیل داشتن تركیبات آنتی‌اكسیدانی در مقایسه با چای سیاه بیشتر است.


روزانه چند لیوان بخوریم؟
چای سبز تنها می‌تواند به مقدار بسیار جزئی متابولیسم بدن را افزایش دهد. به دلیل همین ویژگی، بسیاری از افراد حدود 4 تا 5 لیوان در روز چای سبز می‌نوشند.
  درحالی‌كه حتی در این شرایط هم افزایش متابولیسم آنقدری نیست كه بتواند پاسخگوی دریافت مقدار كالری اضافی مصرفی ما باشد. اما این همه ماجرا نیست. معمولا مصرف چای، چه چای سبز و چه چای سیاه بیشتر از 2 تا 3 لیوان در روز از نظر تغذیه‌‌ای نه تنها مفید نیست، بلكه برای سلامت مضر هم هست. مصرف زیاد نوشیدنی‌هایی مثل چای به‌شدت مدر است در نتیجه باعث می‌شود آب و الكترولیت‌ها از بدن دفع شوند. بنابراین مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها می‌تواند منجر به اختلال آب و الكترولیت در بدن شود. از سوی دیگر تركیبات آلكانوئیدی موجود در چای می‌تواند در اثر مصرف زیاد مشكلات تحریك‌پذیری و حساسیت‌های ویژه عصبی را هم در پی داشته باشد. این در حالی است كه مصرف متعادل آن یعنی 2 تا 3 لیوان در روز می‌تواند در بدن آرامش  ایجاد كند.


  اشتباه دیگران را تكرار نكنید
به دلیل تركیبات فلاونوئیدی و آلكانوئیدی كه در برگ چای سبز وجود دارد، این چای می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن كمك ‌كند. اما این افزایش متابولیسم بسیار جزئی است و از نظر فیزیولوژی به این معناست كه صرف انرژی در بدن بیشتر می‌شود. داستان مصرف چای سبز و نقشی كه در لاغری بازی می‌كند هم از همین جا ناشی می‌شود. در حقیقت برخی افراد به دلیل این ویژگی چای را پررنگ می‌كنند و مدعی خاصیت لاغركنندگی چای سبز به دلیل بالا بردن متابولیسم بدن می‌‌شوند. درحالی‌كه واقعیت قضیه اینجاست كه این مقدار افزایش متابولیسم بسیار جزئی است و این یك تصور باطل است كه ما به هر شكل و به هر اندازه كه بخواهیم غذا بخوریم و كالری دریافت كنیم، به این امید كه خوردن چای سبز می‌تواند انرژی اضافی دریافتی ما را بسوزاند.


    پس از غذا چای ننوشید


در كنار مقدار، زمان نوشیدن چای هم بسیار مهم است. موضوعی كه باید در این خصوص درنظر گرفت، تاثیر چای بر كاهش جذب آهن است. خیلی‌ها تصور می‌كنند تنها چای سیاه است كه موجب كاهش جذب آهن می‌شود و خوردنش را باید حداقل یك ساعت بعد از غذا به تاخیر انداخت؛ درصورتی كه از این نظر، تفاوتی بین چای سبز و سیاه وجود ندارد، زیرا تركیبات آلكانوئیدی و پلی‌فنول‌های موجود در هر 2 نوع آنها مانع جذب این ماده معدنی ارزشمند می‌شود. در حقیقت تركیبات آلكانوئیدی كه در چای وجود دارد اجازه نمی‌دهد آهن، روی یا حتی كلسیم موجود در غذا جذب بدن شود. به عبارت دیگر، تركیبات آلكانوئیدی در دستگاه گوارش به آهن، روی و كلسیم كه از عناصر ضروری تغذیه سالم هستند متصل می‌شوند و اجازه نمی‌دهند این عناصر جذب بدن شوند. بنابراین برای جلو‌گیری از این عارضه، توصیه می‌كنیم بلافاصله بعد از صرف غذا به‌خصوص زمانی كه وعده غذایی شما منبع خوبی از این عناصر است چای ننوشید؛ چه چای سبز و چه چای سیاه. از آنجا كه معمولا كمبود آهن در خانم‌ها و دخترخانم‌های جوان بیشتر به چشم می‌خورد، به این دوستان توصیه می‌كنیم در مورد زمانی كه به نوشیدن چای اختصاص می‌دهند و حفظ فاصله آن با زمان صرف غذا دقت بیشتری به خرج دهند.


چای سبز هم كافئین دارد

چای بهترین نوشیدنی بعد از آب است. این نوشیدنی به‌خصوص از نوع سبز آن (تخمیر در مورد چای سبز كامل انجام نمی‌گیرد)، یك منبع طبیعی بدون چربی و كربوهیدرات، متشكل از كافئین، تئوفیلین، نیافین و آنتی‌اكسیدان‌هایی مثل فلاونوئیدهاست. در حقیقت مصرف چای علاوه بر این موارد تامین‌كننده رنگدانه‌هایی است كه بدن ما قادر به دریافت آن از راه‌های دیگر نیست. بسیاری از علاقه‌مندان به چای سبز فكر می‌كنند این چای كافئین ندارد درحالی‌كه همان مقدار كافئینی كه در یك فنجان چای سیاه وجود دارد، در چای سبز هم موجود است. تفاوت بین چای سبز و سیاه بیشتر در خاصیت آنتی‌اكسیدانی آن‌هاست كه آن هم از زمان كمتر تخمیر برگ چای سبز نسبت به چای سیاه ناشی می‌شود.


مفید است ما لاغرتان نمی‌كند!
چای از نظر دانش تغذیه یك نوشیدنی مفید است و به دلیل خواص آنتی‌اكسیدانی كه دارد مصرف آن قابل توصیه است؛ اما تنها به این شرط كه 2تا 3 لیوان در روز مصرف شود. به عبارت دیگر، نوشیدن چای سبز یا هر نوع نوشیدنی دیگری كه به‌عنوان لاغر‌كننده از آن یاد می‌شود، هرگز نمی‌تواند به تنهایی چنین ویژگی را در پی داشته باشد و صرفا یك سو ‌استفاده كاملا تبلیغاتی است. برای كاهش وزن، كنترل میزان كالری دریافتی در طول روز و البته فعالیت‌های ورزشی همزمان، مناسب‌ترین گزینه است. ورزش و انجام فعالیت‌های فیزیكی نه تنها سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد بلكه برای سلامت قلبی، ریوی و ماهیچه‌ای ما هم بسیار مفید است، البته یادآوری این نكته ضروری است كه نقش ورزش در سوزاندن كالری‌های مصرفی هم در گرو كنترل مقدار كالری دریافتی ما به‌طور روزانه است.



چرا برای بیماران قلبی مفید است؟
یكی از عوامل اصلی امراض و حمله‌های قلبی، وجود كلسترول بالا در خون انسان است. چای سبز علاوه بر ویتامین‌های
A و C، باعث كاهش كلسترول در خون هم می‌شود كه این موضوع خطر حمله قلبی و امراضی از این دست را تا اندازه‌ای پایین می‌آورد. همچنین مصرف چای سبز می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی جلوگیری كند. اما به شرط آن‌كه متعادل مصرف شود. وجود رادیكال‌های آزاد در سرخرگ می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی- عروقی شود. درحالی‌كه تركیبات فلاونوئیدی موجود در چای سبز می‌توانند از پوشش درونی سرخرگ در برابر رادیكال‌های آزاد محافظت كنند و به این وسیله از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری كنند. از سوی دیگر كاتچین موجود در چای سبز فعالیت آنزیم لیپاز را كه مسئول هضم چربی‌ها در لوزالمعده است را مهار می‌كند. در نتیجه شكستن چربی با سرعت بسیار كمتری صورت می‌گیرد و چربی خون هم با سرعت كمی بالا می‌رود. باید دقت كرد تمام این خواص تنها زمانی قابل اتكا هستند كه چای سبز به مقدار متعادل و بدون همراهی با شكر و شیرینی مصرف شود. در این شرایط حتی می‌توان روی نقش مثبت چای سبز در كنترل فشار خون و متادلاكردن آب و املاح در بدن هم حساب كرد.



اگر در فضای باز كار می‌كنید،بنو شید
در فصل‌های گرم سال مثل تابستان و گاهی بهار از آنجا كه با گرم شدن هوا، میزان تعریق بدن افزایش پیدا می‌كند، بدن به‌طور طبیعی برای تامین آب از دست رفته نیاز بیشتری به مایعات پیدا می‌كند. در این شرایط بهترین راه جبران، نوشیدن آب ساده است. اما از آنجا كه عرق كردن باعث می‌شود مقدار زیادی از آب و الكترولیت‌های بدن دفع شود، چای هم می‌تواند در كنار آب به‌عنوان یك نوشیدنی مناسب به شمار رود. در این شرایط چای به‌خصوص چای سبز به دلیل همراه داشتن آب و الكترولیت‌‌ها و املاح می‌تواند به حفظ و تعادل آب و املاح در بدن كمك كند. نقش چای سبز به‌خصوص در مورد افرادی كه به دلیل شرایط كاری زمان زیادی را در معرض آفتاب قرار دارند، برای تامین املاح مورد نیاز بدن آنها بسیار زیاد است. بنابراین اگر به هر دلیلی زمان زیادی را بیرون از خانه سپری می‌كنید، برای رفع عطش و جبران آب و الكترولیت‌هایی كه از دست داده‌اید می‌توانید در كنار آب، روی چای سبز هم به‌عنوان یك نوشیدنی مناسب حساب كنید.

 


نظرات() 



How long does it take to recover from Achilles injury?
شنبه 25 شهریور 1396 06:15 قبل از ظهر
I like the helpful information you provide on your articles.
I'll bookmark your weblog and test once more here frequently.

I'm somewhat certain I will be told lots of new stuff proper here!
Best of luck for the following!
What causes painful Achilles tendon?
جمعه 10 شهریور 1396 09:27 قبل از ظهر
I'm more than happy to uncover this website. I wanted to thank you for your time just for this wonderful read!!
I definitely enjoyed every little bit of it and I have you saved as a favorite to
see new things in your blog.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر